مدير كل اداره اوقاف و امور خيريه استان يزد:بيش از 36 هزار موقوفه در استان است

مدير كل اداره اوقاف و امور خيريه استان يزد گفت: درآمد اداره كل اوقاف و امور خيريه استان يزد، از ابتداي سال جاري تا كنون، 25 ميليارد ريال بوده كه نسبت به سال گذشته، 8 درصد افزايش داشته است.

محمد رضا يگانه ‌ اظهار داشت: فعاليت‌هاي اوقاف، بر اساس شرح وظيفه قانون، اداره موقوفه هايي كه بهره دهي دارند و شامل، حقوق موقوفه وقف شده، احياي مراكز وقفي تخريب شده مي باشد.

وي افزود: در طرح احياي و شناسايي وقوف مفقود، تا كنون 9785 موقوفه كشف و مجموعا 36197 وقفه در استان مي‌باشد.

وي افزود: هم اكنون در حال طراحي بانك اطلاعاتي موقوفات استان هستيم، تا اطلاعات جامع و كامل از تمام موقوفات به صورت كاملا دقيق و نرم افزاري در اختيار همگان قرار گيرد.

يگانه خاطرنشان كرد: تاكنون بالغ بر 1000 موقوفه را بازخواني كرده‌ايم و مشخصات جغرافيايي موقوفات استان را در طرح GIS در سريع‌ترين زمان براي كاربران به صورت نرم افزاري در آورده شده است .

وي در خصوص در آمدهاي اداره اوقاف يزد بيان داشت: از ابتداي سال تا كنون، بالغ بر 25 ميليارد ريال در آمد داشته ايم كه نسبت به سال گذشته 8 درصد افزايش داشته است.

يگانه نصريح كرد: در حال برنامه ريزي براي سند دار كردن تمام موقوفات استان هستيم، به طوري كه در 5 سال آينده هيچ موقوفه بدون سند، باقي نماند و اين برنامه در راستاي برنامه 4 ساله توسعه كشور و همچنين جزء چشم انداز 20 ساله نظام جمهوري اسلامي مي‌باشد كه خود، در بخش‌هايي، مي‌تواند از نظر اقتصادي و ايجاد فرصت‌هاي شغلي و ساخت واحدهاي مسكوني و تجاري نيز تاثير گذار باشد.

مدير اداره كل اوقاف و امور خيريه استان تصريح كرد: تا كنون در سطح استان، بيش از 4 هزار فرصت شغلي ايجاد شده است و 2000 نفر تحت پوشش اداره اوقاف يزد مي باشند و حدود 36000 فرصت شغلي غير مستقيم نيز ايجاد شده است كه 50 درصد آن به صورت فعال در استان مشغول به كار هستند.

وي ادامه داد: رسيدگي به 92 بقاع متبركه شناسنامه دار استان يزد و مرمت نمودن آنها، همچنين تهيه طرح جامع براي بقاع متبركه و فراهم كردن امكانات زائرين و ايجاد امكانات فرهنگي در كنار اين بقاع مي‌باشد.

يگانه در خصوص صندوق عمران و كاروانسراي زائرين امامزاده جعفر (ع) گفت:‌ براي عمراني و آباداني موقوفات، صندوق عمراني تشكيل شده است تا تحت نظارت اين صندوق تمام پروژه‌هاي عمراني انجام شود و براي كاهش هزينه‌ها و همچنين احياي موقوفه كاروانسراي امامزاده جعفر (ع)، به صورت هتل سنتي، در 60 باب تجهيز و‌جهت رفاه زائرين امامزاده سيدجعفر محمد(ع) يزد آماده مي‌باشد.

مدير كل اداره اوقاف استان يزد بيان داشت: ساخت 24 واحد ساختمان براي زوج‌هاي جوان كه تاكنون 12 واحد آن در قاسم‌آياد واگذار شده و مراحل ساخت 15 واحد تجاري ديگر در موقوفه باغ شهاب، واقع در خيابان طالقاني به پايان رسيده است.

منبع:ايسنا

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا